A betonkő burkolat tervezése és kivitelezése
A homok nem tartalmazhat kioldódó anyagokat, sókat, mert ezek a későb-
biek folyamán kivirágzásszerű foltosodást eredményeznek a burkolaton
és sokkal tovább fennmaradnak, mint a mészkivirágzások. Ezt úgy elle-
nőrizhetjük le a legegyszerűbben, ha veszünk két követ, majd az egyik
felületére a tervezett besöprő homokot szórjuk, majd mind a kettőt meg-
locsoljuk. Ha az anyag nem megfelelő, akkor a kövek száradása után foltos
lesz az a kő, amire az anyagot terítettük. Ilyen anyagot ne engedjünk
beépíteni!
Ne használjunk mészkő zúzalékot besöprő homokként, mert szintén
kivirágzást okoz.
A homokot szárazon kell besöpörni a hézagokba még az ágyazó anyag
tömörítése előtt. A tömörítő járatok között is fel kell tölteni a hézagokat
homokkal. A hidraulikus vagy bitumenes kötőanyagú habarcsba ágyazott
betonkövek hézagait csak részben töltsük ki homokkal, a felső részt hidrauli-
kus kötőanyagú habarccsal, bitumenes vagy polimer bázisú hézagkitöltő
anyaggal telítsük.
AZ ÁGYAZÓ RÉTEG TÖMÖRÍTÉSE
Az ágyazó homok tömörítése a kövek lerakása, a vágások elkészítése és
a hézagok homokkal történt besöprése után következik. A burkolat teljesen
tiszta és száraz legyen. A tömörítéshez maximum 16 kN rázóerejű, gumi- vagy
vulkolán lappal ellátott lapvibrátor szükséges, más tömörítési mód nem lehet-
séges. A tömörítést két-három járatban végezzük, a burkolat legmélyebb
pontjától, a szegély mellől indulva, sávosan. A tömörítési járatok között
a hézagokat folyamatosan töltsük fel homokkal. Mivel tömörítés közben
a burkolat süllyed, a tömörítési járatok között fokozatosan növeljük a vibrátor
rázóerejét, csak az utolsó járatban érje el a maximumát. Ezt követően
a burkolat azonnal használatba vehető.
KERÉKPÁRÚT KÖVEK
A kerékpárút köveket csak kerékpárral, vagy azzal megegyező mértékben
terhelhetjük. Ennél nagyobb terhelés hatására a kövek élei sérülnek.
Keresztező járműforgalom esetén (pl.: kocsi beálló) a köveket a terhelésnek
megfelelő normál kövekre kell cserélni.
Kerékpárútra gyártott perem nélküli köveknél a fuga szerepe és
a tömörítés fokozatossága rendkívül fontos!
Kerékpárútkövet ipari betonpadló helyett (különösen fuga nélkül)
beépíteni és azt azzal egyenértékű terhelésnek kitenni a kövek sérülése
nélkül nem megoldható!
PÁRIZS SEGÍTŐ-, TAKTILIS- ÉS VEZETŐ KÖVEK BEÉPÍTÉSE
Ezeket a köveket a hagyományos építés mód szerint nem lehet felhasználni,
mivel a vibrátor lapjával érintkező felületük lényegesen kisebb, mint a nor-
mál köveké. Ezeket a beton teherhordó rétegre kell ragasztani. Nagy felület
esetén dilatációs hézagról is gondoskodni kell. A Párizs taktilis- és a vezető
köveket úgy kell beépíteni, hogy az alap síkjuk szintben kapcsolódjon bur-
kolattal. Ezáltal a bütykök és a vezető bordák a burkolat síkjából kb. 5 mm-el
kiállnak. Ezeket a köveket csak gyalogos terhelésnek szabad kitenni.
A köveket csak műanyag lapáttal és seprűvel hómentesítsük, lehetőség
szerint ne sózzuk őket.